Polski Atlas Etnograficzny

Łyniew

Pytanie 78

Strój: „tylko koszule własnej roboty i ‘maciejówki’”. Do I wojny światowej czarne sukmany.

Pytanie 79

Maciejówki’ zaginęły po I wojnie światowej.

Pytanie 80

Maciejówki’: „pojawiły się po I wojnie światowej. Do dziś dnia sporadycznie w okolicy. W Łyniewie nikt nie ma - po II wojnie zanikły”. Drewniaki: „zanikły w końcu okupacji. „drewniaki” – dawniej tego nie było. Noszono do I wojny światowej ‘postoły’ z łyka”.

Pytanie 81

„Tylko koszule obecnie u starych ludzi własnej roboty (w czasie okupacji noszono ubrania nowszego kroju, ale własnej roboty z płótna lub samodziału wełnianego – zanikły w pierwszych latach po wojnie”.

Pytanie 82

Gorset: „do I wojny światowej – wyszywany kolorowym sznurkiem. Nazwa ‘gorset’, na co dzień i od święta”. "Lniane fartuchy zwane były 'półki', z kolei wełniane 'pikule'. Występowały także fartuchy wełniane i plisowane w różnokolorowe paski”. Drewniana podkładka: 'kimbałka' występowała doI wojny światowej chustki: „Starsze kobiety wiążą chustki ‘pod brodą’ – dawniej tak również dziewczyny – po I wojnie nastała moda chustek wiązanych ‘na cygankę’ – czyli z tyłu, początkowo na uszach, później za uszami – obecnie od niedawna (od 10 lat) wraca moda pod brodę”.

Pytanie 83
---
Pytanie 84

"Dawniej ‘kratówki’ z lnu (lub ‘pikule’ – wełniane (spódnice plisowane) w paski, ale to w ruskich wsiach np. Rozwadówka, grabówka, rusiły). ‘Kratówki’ obecnie sporadycznie używane przez starsze kobiety – w paski tu wyjątkowo, ale dawniej używane obok ‘kratówek’ – włóczkowe (tzw. ‘włóczka’) zapaski jednobarwne”. „Płócienne fartuchy zwane były 'półki' lub ‘fartuchy’ – używane do brudnej roboty w gospodarstwie”.

Informacje

  • Sygnatura: 36.25.V
  • Gmina: Wisznice
  • Powiat: bialski
  • Województwo: lubelskie
Wyświetl wszystkie badania
progressiv.pl